Muligheter og begrensninger med elektroniske navigasjonshjelpemidler
Elektronisk navigasjonsutstyr kan aldri erstatte papirkartet og magnetkompasset, som hverken trenger strøm eller vedlikehold.
GPS
GPS (Global Positioning System) gir deg nøyaktig posisjon, kurs (COG) og fart over grunn (SOG). Moderne GPS-enheter har feilmargin ned mot 1 meter, men i praksis bør du regne med +/- 5–10 meter.
Et etterslep i oppdateringen gjør at posisjonen som vises kan henge litt etter, særlig i høy fart. Det betyr at du alltid må ha god margin når du navigerer nær land, holmer eller grunner.
Bruk GPS sammen med papirkart og magnetkompass, og før bestikk jevnlig. Bruk av GPS-posisjoner i papirkart krever at GPS’en kan innstilles på kartets kartdatum.
Kartplotter
En kartplotter viser et digitalt sjøkart og posisjonen din via GPS. Kartene ligger på en minnebrikke, Noen bruker PC eller nettbrett som kartplotter, men dedikerte enheter er mer robuste til båtliv.
Eksempel på en kartplotter.
Sjekk at kartplotteren og GPS-mottakeren bruker samme kartdatum – ellers kan posisjonen din vises feil i kartet. Du kan kontrollere dette ved å legge båten inntil en kai og se om båtikonet stemmer.
Kartplotteren kan kobles til annet utstyr – som logg, kompass, dybdemåler og radar – og bli en del av et komplett navigasjonssystem om bord.
Illustrasjon av avstanden mellom tre forskjellige datum på et gitt sted. Kun ett datum korresponderer med kartet og GPS-mottageren. (Illustrasjon: Navigasjon for maritime studier)
Radar
Radar er uunnværlig når det er mørkt, tåke eller dårlig sikt. Den viser objekter rundt deg (som land, båter eller bøyer) og måler avstanden til dem. Du kan bruke radar til å følge med på trafikk, oppdage kollisjonsfare, og sjekke egen posisjon ved å peile mot kjente landemerker. Moderne radarer kan kobles til kartplotteren og gi automatisk plotting av andre båters kurs og fart (ARPA). Du må vite hvordan radaren virker og kjenne til begrensningene. Det kan være lurt å kjøre radar i fullt dagslys i en innkjøringsperiode
Elektronisk kompass
Fluxgate-kompass er en vanlig type elektronisk kompass som viser kursen digitalt. Det kan monteres hvor som helst i båten, og kan sende data videre til f.eks. autopilot eller kartplotter. Fordelen med fluxgate er at det gir stabil retningsangivelse, selv når båten ruller eller stamper i motsjø.
Gyrokompass er orientert mot geografisk nord, og viser sanne kurser. Du slipper å tenke på misvisning og deviasjon. Gyrokompass er dyrt i anskaffelse, og er derfor sjelden i fritidsbåter.
GPS-kompass bruker GPS-signaler for å beregne kursen. Også dette gir sann kurs, men er avhengig av satellittdekning.
Logg – fart og distanse
Tradisjonell logg består av en liten propell under båten som måler farten gjennom vannet i knop og distansen i nautiske mil.
GPS-logg viser fart over grunn (SOG) og reell tilbakelagt distanse – noe som er nyttig når du seiler med strøm eller vind i med- eller motsjø. Loggens data kan brukes til å regne ut ETA (forventet ankomsttid) og vurdere hvor mye strøm og drift påvirker seilasen.
Dybdemåler
En dybdemåler viser hvor dypt det er under kjølen akkurat der du er. Den er ekstra nyttig i grunne og ukjente farvann. Du kan bruke målt dybde til å sjekke posisjonen din i kartet – når du tar hensyn til tidevannet. Du kan også benytte dybdemåleren til å finne en bestemt dybdelinje, som kanskje kan tjene som en stedlinje, eller du kan finne et passende sted å ankre.
Mobil og nettbrett
Mange bruker apper med sjøkart, GPS og kompass på mobilen eller nettbrettet. Det funker fint som et supplement, men det er ikke pålitelig nok til å være eneste navigasjonshjelp. Batteri, tekniske feil og dårlig dekning kan ødelegge turen – eller i verste fall føre til uhell.
Bruk det som støtteverktøy, ikke som eneste navigasjonshjelpemiddel.