Skip to main content
seilaser

Overseilingsoppgave D5L – MY Trulte

By 18. mai 2021september 6th, 2024No Comments

Oppgaven med MY Trulte viser kravet til Fritidsskipper kl. D5L, overseiling fra Norge til Danmark, uten tilgang til kartmaskin/GPS. Båtførerskolen viser kravet til kursrettelser, peilinger og estimated time of arrival (ETA).

Øystein Johnsen
Sjøkaptein MNI, Assessor

Kart 559, Kartskisse 20

MY «Trulte» – 48 BT – Dypg. 3,40 – Mastehd. 16,00 – Fart 12 knop – Magnetkompass – GPS – Relativt orientert radar.

Skipet ligger i Haugesund og skal leveres nye eiere i Hanstholm i Danmark. Værmeldingen for første del av reisen er SW kuling og noe sjø.

Alle kurser skal regnes til KK. Ved observasjoner skal koordinater tas ut. Skipet gjøres sjøklart før avgang.

Den 9. april 2005
Kl. 1955
tas rettvisende peiling av Egerøy Fyr i 100°, 4 nm av. Kursen legges 3 nm av Lista fyr. Beregn et foreløpig ETA Hanstholm.

Kl. 2200 GPS posisjon N 58°09,0′ E 006°17,0′. Vinden har økt til SW 5 og en må regne med 4° drift. En regner med at strømmen setter i 035° med 1,5 kn.

Kl. 2315 foretas rettvisende peilinger av Lindesnes Fyr og Lista Fyr, Lista i 358° og Lindesnes i 083°. Kursen legges på Hanstholm.

Kl. 0200 GPS pos. N 57°36,0′ E 007°22,0′ Det er slutt på strøm. Kursen rettes mot Hanstholm. Drift som før.

Kl. 0400 Vinden har spaknet og en regner ikke med drift.

Kl. 0525 har en Hanstholm på radaren rett forut og 8 nm av. Seilasen slutter her.

Deviasjonstabell for kompasset

Radar Plotting Diagram

11 bud for å løse en åpen oppgave

Løsningsforslag

Kartskisse 20

Vi beregner for tiden ETA Hanstholm. Avstand Hanstholm er 121 nm.

Kommentar: Op er 1 nm under kurslinjen, sannsynligvis på grunn av SW-strøm.

Radar Plotting Diagram

Vi ser riktig. Lista fyr i 358 og Lindesnes fyr i 083.

Kursen legges pa Hanstholm i Rk Beh 127. Kursendringen er marginal og vi benytter samme strømtilkobling.

Kartskisse 200

Kommentar: Vi er i underkant av 2 nm sør for kurslinja. Kurset er rettet mot Hanstholm i RK Ben.

Kartskisse 20

Kommentar: Vinden har lagt seg og vi trenger ikke lenger å operere.

ETA Hanstholm - Beregnet hastighet 12 kn

21.04.2009 © Øystein Johnsen