Skip to main content
1. SjømannskapBåtførerprøven

1.b Brann

By 24. mai 2025august 12th, 2025No Comments

Kandidaten skal ha kunnskap om:

[Tekst i grønt er listet under 2. Lover og regler]

b) Brannfare, brannårsaker, brannslukking og forholdsregler for å forhindre brann – bensindamp – betydning av oksygen – propansystemer2.j Sikringstiltak for gassfyrte anlegg

 

Brann om bord

I 2024 var det 331 branner i fritidsbåter her i landet, i 2023 var tallet 306 båter og året før 245. For 1. kvartal i 2025 har forsikringsselskapene registrert 59 branner i fritidsbåter, mot 29 i samme periode i fjor. For januar til mars er det vel mest snakk om båter i opplag.


Motorbåt i brann. Foto: Skjermdump

Nødvendig vedlikehold
Mange uerfarne båteiere tar for lett på nødvendig vedlikehold av drivstoffanlegg, el-anlegg og annet utstyr som kan forårsake brann eller eksplosjon.

Båtbranner skyldes ofte lekkasjer i drivstoffanlegg eller feil ved båtens elektriske anlegg. Renhold og god lufting i motorrommet er viktig, det gjelder spesielt bensindrevne båter. Drivstofflekkasje på grunn av utette koblinger eller slanger kan medføre stor fare for både eksplosjon og brann.

Feil på gassapparater til oppvarming, matlagning og til å drive kjøleskap, kan føre til brann, eksplosjon eller kullosforgiftning. Propan er en tung gass som ved en lekkasje legger seg langs gulvet. Ved propanlekkasje er en liten gnist fra det elektriske anlegget nok til at det blir eksplosjon og brann. Dersom gassapparater brukes innendørs med dårlig lufting, kan forbrenningen føre til at oksygenet blir brukt opp, slik at personer som oppholder seg i rommet kan bli kullosforgiftet og kvalt.

Brann i motorrom
Det er krav til brannslukningsanlegg i motorrom for bensinmotor, men alle båter med innenbords motor bør ha installert et fastmontert slukkeanlegg som kan fjernutløses.

Tidlig varsling, tiden er avgjørende
De fleste moderne fritidsbåter er bygget i plastmaterialer, ofte med inventar av lettantennelige materialer. Båtene har ofte betydelige mengder drivstoff om bord, gjerne også gass for matlaging. Brann i plastbåter utvikler seg raskt til full overtenning, og må bekjempes i startfasen. Det forutsetter tidlig varsling og at du har slukkeutstyr lett tilgjengelig og kan bruke det riktig. Røykvarsler og gassvarsler er obligatorisk, foruten Co-varsler ved fare for kullos fra f.eks. aggregat eller dieseldrevet varmeapparat.

Evakueringsplan
Når en brann utvikler seg i et eksplosivt tempo er det ofte mer fornuftig å evakuere enn å forsøke å slukke.
Lag en plan for evakuering og sørg for at rømningsveier fra alle områder i båten er frie. Tren på denne evakueringsplanen dersom du har barn ombord, slik at alle vet hva de skal gjøre om noe skulle skje. Brann kan oppstå mens du er fortøyd i en tettpakket havn. Rask evakuering er også viktig dersom det begynner å brenne i en nabobåt.

Branntrekanten


Brann kan bare forekomme hvis alle disse tre elementene er tilstede: Varme, brennbart materiale og oksygen.

Branntrekanten er en modell for å forstå hvordan brann oppstår, fortsetter og slukker. Brann kan bare forekomme hvis alle disse tre elementene er tilstede: Varme, brennbart materiale og oksygen.

  1. Tilstrekkelig høy temperatur

For at den kjemiske reaksjonen mellom oksygen og det brennbare materialet skal begynne, må temperaturen blir høy nok. Hvor høy temperaturen må være, avhenger av materialet, og om antennelse skjer med eller uten en antennelseskilde.

  1. Brennbart materiale

Det må finnes noe som kan brenne. Det vil si at materialet eller stoffet har en slik kjemisk sammensetning at det kan reagere med oksygen (O2) med påfølgende utvikling av varme.

  1. Tilstrekkelig oksygenmengde

En forbrenningsprosess er en kjemisk reaksjon der oksygen, som oftest det som finnes i lufta, reagerer med et stoff slik at det dannes varme. Det må derfor være nok oksygen til stede for at en forbrenningsprosess skal kunne skje. Ulike materialer trenger ulik mengde oksygen for å være brennbart, temperaturen vil også påvirke hvor mye oksygen som er nødvendig.

Antennelse
Temperaturen må være tilstrekkelig høy for at en forbrenning skal kunne skje. Hvor høy temperaturen må være, er først og fremst avhengig av materialet, og hvor mye oksygen som finnes. Antennelse skjer både med og uten en antennelseskilde. Dersom et stoff eller materiale begynner å brenne uten en ytre tennkilde, kalles det selvantennelse.


Har du seilbåt, må du sjekke seilingshøyden under høyspentstrekkene. Når det først har tatt ordentlig fyr, har du ofte ikke tid til annet enn å hoppe til sjøs. Foto: Skjermdump

Hvordan slukke en brann

Alle tre delene i branntrekanten kreves for at brann skal oppstå og videreføres. Når du fjerner en av de tre sidene, slukkes brannen.

Fjerne varme fra branntrekanten
Vann er et mye brukt slukkemiddel, det varmes opp og fordamper. Når du kaster vann på en brann, vil energien fra brannen begynne å varme opp vannet. Siden vann krever ekstremt mye energi for å nå så høy temperatur at det fordamper, vil det ta så mye energi og varme fra brannen at den slukker. Vi fjerner med andre ord varme fra branntrekanten.

Fjerne brensel fra branntrekanten
Ved å fjerne det brennbare materialet fra brannens område, kan man stoppe brannen fra å spre seg. Du fjerner brensel fra branntrekanten

Fjerne oksygen fra branntrekanten
Et annet poeng med vann er at det utvider seg når det fordamper, vanndamp er faktisk så plasskrevende i forhold til størrelsen det har som væske, at det i enkelte tilfeller vil fortrenge oksygenrik luft rundt der det brenner, og du oppnår en kvelende effekt som fjerner oksygen fra branntrekanten.

Brannteppet er et ypperlig slukkemiddel. Ved å legge et brannteppe over noe som brenner, stopper du brannens tilgang på oksygen. Uten oksygen vil brannen raskt kveles, og forbrenningen stopper. Du fjerner oksygen fra branntrekanten.
Husk at temperaturen fortsatt er høy, la teppet ligge på lenge. Hvis du fjerner teppet med en gang, vil brannen raskt kunne blusse opp igjen når den får tilgang på oksygen.

Riktig bruk av slukkeutstyr
Vi har nevnt vann som slukkemiddel for å fjerne varme fra branntrekanten, og vann og brannteppe for å fjerne oksygen. Tilbake står bærbare brannslukningsapparater og fastmonterte slukkeanlegg for motorrom, se 1.a Sikkerhetsutrustning.


F.v.: ABC pulver 2 kg, AB skum 6 kg, Co2 5 kg.

Pulverapparat
Et apparat med pulver slukker ved at flammene kveles. Apparatet inneholder et fint pulver som sprøytes med trykkluft mot bunnen av brannen. Pulveret spres mer enn skum og dekker et større område på en rask måte og er svært effektivt. Pulverapparat kan anvendes på alle typer branner.
Pulveret pakker seg ved risting fra motor o.l., og apparatet må ofte snus og bankes med f.eks. gummihammer for å være klar til bruk. Hvert 5. år skal apparatet kontrolleres av ekspert.

Fordeler med pulverapparat:
• Effektiv slukking av et større brannområde, pulveret spres raskt.
• Egner seg mot alle typer branner.
• Leder ikke strøm og egner seg for slukking av elektriske apparater (inntil 1000 volt).
• Tåler minusgrader.

Ulemper:
• Problemet med pulverapparat er at pulveret spres over alt ved bruk og forårsaker lett skader. Skal du slukke en liten flamme i pentry, risikerer du at hele rommet blir fullt av pulver, noe som betyr en enorm opprydding. Pulver ødelegger alt elektrisk.
• Har en kort varighet, 5-6 sekunder (2 kg),15-17 sekunder (6 kg), og opp til 25 sekunder (9 kg).

Generelt:
• Et 6-9 kg apparat kan være en utfordring å håndtere, et 2 kg apparat med 5-6 sekunders varighet kan gi fri vei til en vellykket evakuering.

Skumapparat
Inneholder skum basert på vann. Skummet sprayes over brannen og tilførselen av oksygen stoppes og flammene kveles. Skummet har også en kjølende effekt som bidrar til å redusere flammene. Brannapparat med skum egner seg spesielt godt for slukking av flytende vesker som kan settes raskt i bevegelse slik at flammene spres hurtig. Skummet legger seg som et lag over brannen og kveler flammene uten å sette vesken i bevegelse. Du bør velge et godkjent apparat med en størrelse på minimum 6 kg, helst 9 kg.

Fordeler med skumapparat:
• Kan brukes på brann i alle typer materialer, både faste, flytende og i elektriske anlegg.
• Både stopper og kjøler ned brannstedet.
• Enklere rengjøring av brannstedet sammenlignet med pulverapparat.

Ulemper:
• Krever mer vedlikehold enn pulverapparat.
• Tåler ikke frost og må ikke utsettes for minusgrader, det vil ødelegge skummet.
• Har en kort varighet ved bruk, ca 25 sekunder (9 liter).
• Relativt tungt å bære.

Co2 apparat
Apparatet slukker med Co2 gass (karbondioksyd) som sprøytes ut med en temperatur på minus 75 grader. Gassen fjerner oksygenet rundt brannen og flammene kveles som følge av oksygenmangel. På grunn av gassens flyktighet egner den seg best for bruk innomhus. Den lave temperaturen er skadelig (frostskader) for hud og øyne og apparatet må brukes med forsiktighet.

Fordeler med Co2 brannslukker:
• Etterlater ingen spor og forurensning etter bruk.
• Effektiv slokking hvis det betjenes riktig.
• Egner seg mot alle typer branner.

Ulemper:
• Slukker ikke effektivt utendørs pga. av spredning av gassen.
• Farlig for helsen ved direkte eksponering, kan medføre alvorlige frostskader.
• Gasstrålen når ikke langt og du må gå nærme flammene for å få god effekt.
• Høyt trykk kan spre flammene om det anvendes feil.


Illustrasjon: Norsk Folkehjelp

Forholdsregler for å forhindre brann

• Unngå søl med bensin eller olje.
• Gassanlegg, koke- og varmeapparater skal kun installeres, kontrolleres og repareres av fagfolk.
• Elektrisk anlegg og elektrisk utstyr ombord må være forskriftsmessig installert og bli brukt som forutsatt. Kvalifisert kontroll, ettersyn og vedlikehold bør gjennomføres før ferieturen starter.
Ikke bruk hjemmesnekrede elektriske anlegg når du kobler deg til 230 volts strøm i gjestehavnene. Feil i elektriske anlegg og feil bruk av elektriske produkter, står for nesten halvparten av alle branner i Norge.
• Brannfarlige væsker må oppbevares i godkjente kanner og sikres mot slingring.
• Steng alle utløp for bensin, gass eller olje når turen er avsluttet.
• Vurder brannsikkerheten i gjestehavnen.

Bensindamp

Det er viktig med renhold og god lufting i motorrommet, spesielt i bensindrevne båter. Dårlig lufting og manglende rengjøring i motorrom kan føre til brann.
Hold motorrommet ventilert med gnistfri vifte, og plasser batterier i et annet rom.  Kjør viften i 5 minutter før oppstart.

Propansystemer

2.j Sikringstiltak for gassfyrte anlegg