Skip to main content
1. SjømannskapBåtførerprøven

1.i Vedlikehold, båt og utstyr

By 5. august 2025august 12th, 2025No Comments

Kandidaten skal ha kunnskap om:

  • betydningen av godt vedlikehold av båt, motor, rigg og utstyr – drivstoffsystem, kjølesystem, smøreolje

 

Vedlikehold av båten

Å ta vare på båten din handler først og fremst om trygghet, levetid og god funksjon. Med jevnlig vedlikehold kan du redusere risikoen for skader, holde kostnadene nede og sikre at båten fungerer som den skal, sesong etter sesong.

Rengjøring
Regelmessig vask fjerner salt, skitt og forurensninger som kan skade skroget. Bruk milde båtrensprodukter og skyll med ferskvann etter hver tur. Tørk gjerne båten godt for å unngå mugg og fukt. Innsiden av båten trenger også jevnlig rengjøring for å sikre et trivelig og hygienisk miljø om bord.

Et annet viktig punkt er groing. Alger og skjell fester seg lett til skroget og propellen, noe som reduserer både fart og drivstofføkonomi. Bunnstoff beskytter mot dette, og må påføres og vedlikeholdes etter behov. Før du påfører nytt bunnstoff må skroget rengjøres grundig, og gamle rester fjernes.

Teknisk vedlikehold
Smøring av bevegelige deler er viktig. Propellaksel, styresystem og vinsjer må smøres regelmessig med egnet fett eller olje. Dette reduserer slitasje og forlenger levetiden på mekaniske komponenter. Spesielt propellakselen bør smøres jevnlig – helst etter hver tur.

Båtens elektriske system må kontrolleres. Batteriet bør lades og inspiseres jevnlig for korrosjon. Sjekk at kabler og koblinger er hele og godt festet. Rengjør polene, og bruk gjerne batteribeskyttelse. Dårlig kontakt eller skader på elektriske komponenter kan føre til driftsstans.

Vinterlagring
Når sesongen er over, er det viktig å gjøre båten klar for vinteren. Båten tømmes for vann og tørkes grundig. Motor og drivstoffsystem bør få nytt olje- og drivstoffilter, og frostvæske må fylles på der det trengs. Fjern alt løst utstyr og oppbevar dette tørt.

Båten bør enten lagres innendørs, eller utendørs med en god presenning og solid sikring. Sørg for at batteriet er fulladet, eller fjern det og lagre det frostfritt. Ved å ta disse enkle forholdsreglene sikrer du at båten holder seg i god stand gjennom vinteren og er klar til bruk når våren kommer.


Når motoren stopper

En båtmotor er til å stole på, så lenge den får den omsorgen den trenger. Du må sørge for at motoren har olje til smøring, kjølevann for å unngå overoppheting, og drivstoff av god kvalitet. Da er sjansen liten for at motoren plutselig stanser – med mindre noe faktisk går i stykker.

Tom for drivstoff
Det er gjerne småting som fører til motorstopp. Du går f.eks. tom for drivstoff. Ha en reservekanne med ekstra bensin eller diesel om bord.

Fukt i tenningssystemet
Bensinmotorer kan stoppe hvis det kommer fuktighet inn i tenningssystemet. Det er enkelt å rette opp med en fuktfordrivende spray i fordeleren, på pluggene og pluggkablene, og ellers på elektriske koblinger.

Tett bensinfilter
Rusk i forgasseren kan skyldes tett bensinfilter på grunn av skitt i drivstoffet. Filteret må byttes eller renses. Ha et bensinfilter i reserve. Forgasseren på en mindre motor kan du som oftest rense selv, mens det på en større motor trengs fagfolk.

Tett dieselfilter
Hvis motoren begynner å miste kraft, eller stopper helt, kan det skyldes forurensning eller vann i drivstoffet. Dieselmotorer har ofte en gjennomsiktig vannutskiller som viser om det har samlet seg skitt eller vann. Rengjør nøye og bytt filter. Har du først fått motorstopp som følge av tett filter, kan det skje igjen om kort tid. Du bør alltid ha ekstra sett om bord, filteret må skiftes jevnlig.

Luft i drivstoffsystemet
Etter at du har skiftet filter eller har gått tom for drivstoff, må du lufte systemet før motoren vil starte igjen. Dette er viktig å kunne! Årsaken til motorstopp i høy sjø kan skyldes at skitt i bunnen av drivstofftanken settes i bevegelse og tetter filteret.

Tung gange
Motoren kan miste kraft uten å stoppe helt. Det kan skyldes, foruten tett drivstoffilter, et tett luftinntak. En annen årsak til tung gange kan være skader på propellen. Dersom båten vibrerer mer enn vanlig, bør du stoppe og sjekke propellen.

Mørk, grå eller hvit eksos
Mørk eller svart eksos kan bety at motoren får for lite luft, at dieselpumpen er feil justert, eller for høy temperatur i motorrommet.
Grå eksos kan tyde på at motoren begynner å bli slitt. Motoroljen passerer stempelringene på vei opp i sylindrene, og ut med eksosen.
Mye hvit eksos skyldes at motoren får for lite kjølevann. Da kan du høre at lyden også endrer seg og blir skarpere.

For varm motor
Årsaken til for varm motor kan være tett sjøvannsfilter, defekt impeller (vannpumpe), for lite kjølevann eller at motoren rett og slett får for lite luft til forbrenningen. Det kan også skyldes at båten er for tungt lastet eller at propellen er feil dimensjonert. Du bør reagere raskt – overoppheting kan gi varige skader.

Lavt oljetrykk
Du må følge med på oljetrykket. Dersom varsellampen for lavt oljetrykk lyser, må du stoppe motoren umiddelbart. Det kan skyldes for lite olje, tett oljefilter eller mekanisk slitasje. Det tryggeste er alltid å ha nok olje og filter om bord til å kunne foreta et komplett oljeskift.

 

Vedlikehold av rigg

En riktig justert rigg gjør at båten seiler bedre – med riktig balanse. Feiljustert rigg kan gi dårlig ytelse og unødvendig slitasje på seil og beslag.

 Riggvedlikehold er avgjørende for både sikkerheten og ytelsen til en seilbåt. Riggen – som består av blant annet stag, vant, mast og bom – må tåle store belastninger under seiling. Dersom noe svikter, kan konsekvensene bli alvorlige.

Hva er hva på en seilbåt?

A-Mast, B-Forstag, C-Fokk, D-Skrog, E-Fokkeskjøte, F-Kjøl, G-Storseilskjøte, H-Ror, I-Rorkult, J-Bom, K-Spiler, L-Storseil, M-Vindindikator (ofte type Windex).

Levetid og slitasje
Den stående riggen, som holder masten på plass, har begrenset levetid. For rigg av rustfritt stål regner man normalt med 10–15 år, avhengig av bruk, klima og vedlikehold. Hyppig seiling i saltvann og dårlig stell kan korte levetiden betraktelig.
Selv om riggen ser hel ut, kan det være skjulte skader eller korrosjon i terminaler og vaiere. Derfor er jevnlig inspeksjon avgjørende.

Ta en riggsjekk
En profesjonell riggsjekk gir deg mulighet til å få oppdaget svakheter før de utvikler seg til farlige feil. Korrosjon, løse fester eller sprekker i beslag og vaiere oppdages best av fagpersoner. Tidlig oppdagelse sparer både kostnader og risiko. For turseilere anbefales riggsjekk minst hvert femte år – oftere ved aktiv bruk eller langturseiling. Godt riggvedlikehold gir tryggere og bedre seilopplevelse.