2.c Utstyr for lydsignaler
Utdrag av Sjøveisreglene
Et vesentlig element i Sjøveisreglene er prinsippene for styring og seilas, lanterner og signalfigurer, og lyd- og lyssignaler.
Del D – Lyd- og lyssignaler
Regel 32. Definisjoner
(a) Ordet fløyte betyr enhver lydsignalinnretning som kan frembringe de foreskrevne støt og som er i samsvar med spesifikasjonene i vedlegg III til disse reglene.
(b) Uttrykket kort støt betyr et støt av om lag et sekunds varighet.
(c) Uttrykket langt støt betyr et støt av fra fire til seks sekunders varighet.
Regel 33. Utstyr for lydsignaler
(a) Et fartøy på 12 meters lengde eller mer skal være utstyrt med en fløyte, et fartøy på 20 meters lengde eller mer skal være utstyrt med en klokke i tillegg til en fløyte, …
(b) Et fartøy på mindre enn 12 meters lengde er ikke pliktig til å føre de lydsignalapparatene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel, men hvis det ikke gjør det, skal det være utstyrt med noe annet som kan gi et kraftig lydsignal.
2.d Manøver- og varselsignaler
Utdrag av Sjøveisreglene
Regel 34. Manøver- og varselsignaler
(a) Når fartøy er i sikte av hverandre, skal et maskindrevet fartøy underveis, idet det utfører en manøver som har hjemmel eller er foreskrevet i disse reglene, tilkjennegi manøveren med følgende signaler i fløyten:
– et kort støt som betyr «Jeg forandrer kurs til styrbord»,
– to korte støt som betyr «Jeg forandrer kurs til babord»,
– tre korte støt som betyr «Jeg bruker maskinkraften akterover».
(b) Et hvilket som helst fartøy kan supplere de fløytesignalene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel, med lyssignaler som gjentas på passende måte mens manøveren blir utført.
(i) disse lyssignalene skal ha følgende betydning:
– et blink «Jeg forandrer min kurs til styrbord»,
– to blink «Jeg forandrer min kurs til babord»,
– tre blink «Jeg bruker maskinkraften akterover»,
(ii) varigheten av hvert blink skal være om lag et sekund, mellomrommet mellom blinkene skal være om lag et sekund og mellomrommene mellom påfølgende signaler skal være minst ti sekunder,
(iii) den lanternen som blir brukt for å gi dette signalet skal, hvis den er anbrakt, være en rundtlysende lanterne med hvitt lys, synlig på minst 5 mils avstand og skal være i samsvar med bestemmelsene i vedlegg I til disse reglene.
(c) Når fartøy er i sikte av hverandre i en trang lei eller renne:
(i) skal et fartøy som haler inn på et annet og akter å gå forbi dette, i samsvar med regel 9 (e) i tilkjennegi sin hensikt med følgende signaler i fløyten:
– to lange støt etterfulgt av et kort støt som betyr «Jeg akter å gå forbi på Deres styrbord side»,
– to lange støt etterfulgt av to korte støt som betyr «Jeg akter å gå forbi på Deres babord side»,
(ii) skal det fartøyet som holder på å bli innhentet dersom det tar forholdsregler i henhold til regel 9 (e) (i) tilkjennegi at det er enig med følgende signal i fløyten:
– et langt, et kort, et langt og et kort støt i nevnte rekkefølge.
(d) Når to fartøy i sikte av hverandre nærmer seg hverandre og av en eller annen grunn ett av dem ikke kan forstå det andre fartøyets manøver eller hva det akter å gjøre eller er i tvil om det andre tar tilstrekkelige forholdsregler til å unngå sammenstøt, skal det fartøyet som er i tvil, øyeblikkelig tilkjennegi slik tvil ved å gi minst fem korte støt med fløyten raskt etter hverandre. Et slikt signal kan suppleres med et lyssignal som består av minst fem korte blink raskt etter hverandre.
(e) Et fartøy som nærmer seg en sving eller et område i en lei eller et løp hvor andre fartøy kan være skjult av en mellomliggende hindring, skal gi ett langt støt. Et slikt signal skal besvares med et langt støt av et hvilket som helst fartøy som nærmer seg svingen fra motsatt side eller som befinner seg bak den mellomliggende hindring og som er innen hørevidde.