Utdrag av «Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv.»
Dato FOR-2016-01-15-35
Som overskriften sier, er dette en forskrift om krav til produsenter og selgere av fritidsfartøy, vannscootere mv. Denne forskriften er lagt inn som en del av pensum til båtførerprøven for bl.a. å gjøre kandidaten oppmerksom på hvilke krav og begrensninger som stilles til den aktuelle båttypen, om bl.a. CE-merking, CIN kode og teknisk dokumentasjon.
Båtførerskolen gjengir her et lite utvalg av forskrifts-teksten – med enkelte kommentarer – og henviser til Lovdata for utfyllende opplysninger.
Kapittel 1. Generelle bestemmelser
§ 1. Virkeområde
(1) Forskriften gjelder for følgende produkter som skal tas i bruk eller gjøres tilgjengelig i EØS-området for
sports- og fritidsbruk:
(a) fritidsfartøy eller delvis ferdigbygd fritidsfartøy med skroglengde mellom 2,5 og 24 meter
(b) vannscooter eller delvis ferdigbygd vannscooter med skroglengde under 4 meter
(c) komponenter som omsettes separat
(d) framdriftsmotorer til fritidsfartøy og vannscooter
(2) Forskriften gjelder for fritidsfartøy, vannscootere og fremdriftsmotorer som skal gjennomgå større ombygging.
(3) Forskriften gjelder også for fritidsfartøy og vannscooter for utleie eller som brukes til trening eller opplæring i fritidsaktiviteter.
§ 2. Unntak
(1) Kravene til konstruksjon og produksjon gjelder ikke for
- kanoer, kajakker, gondoler og tråbåter som bare drives fram av menneskelig kraft
- seilbrett som utelukkende er beregnet på framdrift ved hjelp av vinden og betjening av én eller flere stående personer
- surfebrett
- selvbygget fritidsfartøy eller vannscooter konstruert for eget bruk som ikke skal omsettes i EØS-området før fem år etter at fartøyet er tatt i bruk
§ 4. Grunnleggende krav og samsvar
(1) Produktene nevnt i § 1 kan bare gjøres tilgjengelig eller tas i bruk dersom
- de ikke utgjør noen fare for menneskers helse og sikkerhet, for eiendom eller for miljøet dersom de vedlikeholdes korrekt og brukes i samsvar med sitt tilsiktede formål
- de oppfyller de gjeldende grunnleggende kravene som fremgår av vedlegg 1.
(2) Kravene i første ledd anses oppfylt når produktet er i samsvar med nasjonal standard som gjennomfører harmoniserte standard.
§ 5.Når produkter kan gjøres tilgjengelig eller tas i bru
(1) Fritidsfartøy og vannscootere som er CE-merket i samsvar med kravene i denne forskriften kan gjøres tilgjengelig på markedet eller tas i bruk i EØS-området i samsvar med erklæringen som er nevnt i § 8.
(2) Delvis ferdigbygde fritidsfartøy og vannscootere kan gjøres tilgjengelig på markedet når produsenten eller importøren i samsvar med vedlegg 3 erklærer at produktene er beregnet på å ferdigstilles av andre.
(3) Komponenter som er CE-merket i samsvar med kravene i denne forskriften kan gjøres tilgjengelig på markedet eller tas i bruk, i samsvar med erklæringen som er nevnt i § 8.
(4) Framdriftsmotorer, uavhengig av om de er installert eller ikke, som er CE-merket i samsvar med kravene i denne forskriften kan gjøres tilgjengelig på markedet eller tas i bruk i EØS-området i samsvar med erklæringen som er nevnt i § 8.
§ 6.Utstilling av produkter
Produkter som ikke oppfyller kravene til CE-merking i forskriften kan vises fram på messer, utstillinger, demonstrasjoner og lignende arrangementer når utstilleren sørger for at produktet tydelig merkes med at det ikke kan gjøres tilgjengelig eller tas i bruk.
§ 7. Utforming og påføring av CE-merket
(1) CE-merking skal påføres som angitt i vedlegg 19 av produsenten eller dennes representant før fritidsfartøy, vannscootere, komponenter og framdriftsmotorer kan gjøres tilgjengelig på markedet eller tas i bruk.
(2) Produkter som er påført CE-merking forutsettes å være i samsvar med forskriften og viser at produsenten påtar seg ansvaret for at produktet er i samsvar med alle krav i forskriften.
(3) CE-merket skal være den eneste merkingen som bekrefter at produktet er i samsvar med kravene i forskriften. CE-merket skal være påført slik at det er godt synlig, lett å lese og ikke kan fjernes.
(4) På fritidsfartøy og vannscootere skal CE-merket fremgå av produsentskiltet og være atskilt fra fartøyets identifikasjonsnummer. Framdriftsmotorer skal påføres CE-merket på motoren. På komponenter kan CE-merket påføres emballasjen samt medfølgende dokumenter dersom produktets størrelse og art gjør at merking av produktet ikke er mulig eller hensiktsmessig.
§ 8.EU-samsvarserklæring og erklæring i samsvar med vedlegg 3
(1) EU-samsvarserklæringen skal erklære at produktet oppfyller kravene i forskriften.
Vedlegg 1. Grunnleggende krav
Grunnleggende krav til konstruksjon og produksjon av produkter nevnt i § 1.
Konstruksjonskategorier for fritidsfartøy og vannscooter:
Forklarende merknader:
A – Fritidsfartøy i konstruksjonskategori A anses å være konstruert for vind som kan overstige vindstyrke 8 og en signifikant bølgehøyde på 4 m og mer, men omfatter ikke unormale forhold, som storm, sterk storm, orkan, tornado, ekstreme forhold til sjøs eller ekstreme bølger.
B – Fritidsfartøy i konstruksjonskategori B anses å være konstruert for en vindstyrke til og med 8, og en signifikant bølgehøyde til og med 4 m.
C – Fritidsfartøy eller vannscootere i konstruksjonskategori C anses å være konstruert for en vindstyrke til og med 6, og en signifikant bølgehøyde til og med 2 m.
D – Fritidsfartøy eller vannscootere i konstruksjonskategori D anses å være konstruert for en vindstyrke til og med 4, og en signifikant bølgehøyde til og med 0,3 m, som av og til kan komme opp i høyst 0,5 m.
Fritidsfartøy eller vannscootere i hver konstruksjonskategori skal konstrueres og bygges slik at de tåler vindstyrke og bølgehøyde som gjelder stabilitet, oppdrift og andre relevante grunnleggende krav oppført vedlegg 1, og slik at de har gode manøvreringsegenskaper.
Vedlegg 19. CE-merking
1. CE-merkingen skal bestå av bokstavene «CE» i følgende grafiske utforming:
2. Dersom CE-merkingen blir forminsket eller forstørret, skal størrelsesforholdet slik det framgår av figuren i nr. 1, overholdes.
3. CE-merkingen skal være minst 5 mm høy.
Hvorfor CE-merking er viktig
CE-merket viser at båten oppfyller krav til stabilitet, oppdrift, motorytelse og sikkerhet. Det er viktig ved kjøp, salg og forsikring.
Alle fritidsbåter på mellom 2,5 og 24 meter, som er solgt/tatt i bruk i EØS-området etter 16. juni 1998, skal være CE-merket. I CE-merket finner vi båtens konstruksjonskategori (hvilket fartsområde båten er konstruert for), maks antall personer ombord som båten er konstruert for, og maks last totalt. Her har vi et lite utvalg av CE-merker:
Til venstre: Konstruksjonskategori C – Langs kysten. Maks 4 personer, maks last totalt 620 kg. I midten: Konstruksjonskategori C – Langs kysten. Maks 6 personer, maks last totalt 460 kg. Til høyre: Konstruksjonskategori A – Havgående fartøy. Maks 8 personer, maks last totalt 1200 kg. Foto: Seilmagasinet
Kapittel 2. Forpliktelser for produsent, representant, importør, distributør og privat importører
§ 9. Produsentens forpliktelser
(1) Produsenten skal sikre at produktet er konstruert og produsert i samsvar med kravene i forskriften når produktet bringes i omsetning.
(2) Produsenten skal utarbeide teknisk dokumentasjonen i samsvar med § 22 og utføre eller få utført samsvarsvurdering etter § 16 til § 19 og § 21.
(7) Produsenten skal sikre at produktet har et type-, parti- eller serienummer eller et annet element som gjør det mulig å identifisere. Dersom komponentens størrelse eller art ikke tillater slik identifisering skal nødvendige opplysninger gis på emballasjen eller i et dokument som følger med produktet.
(8) Produsenten skal angi navn, firma eller registrert varemerke og kontaktadresse på produktet. For produkter hvor dette ikke er mulig merkes emballasjen eller dokument som følger med produktet. Adressen skal angi sted hvor produsenten kan kontaktes.
(9) Produsenten skal sikre at produktet følges av instruksjoner og sikkerhetsinformasjon i brukerhåndboken på norsk eller dersom det ikke kan misforstås på svensk eller dansk.
Kapittel 3. Samsvarsvurdering
§ 16.Framgangsmåter for samsvarsvurdering
(1) Produsenten skal bruke framgangsmåtene angitt i modulene nevnt i § 17, § 18 og § 19 før produkter nevnt i § 1, bringes i omsetning.
(2) Dersom produsenten ikke har utført samsvarsvurdering for det aktuelle produktet, skal privat importør anvende framgangsmåten nevnt i § 20 før produkt nevnt i § 1 kan tas i bruk.
§ 17. § 18. og § 19. Se Lovdata.
§ 22. Teknisk dokumentasjon
(1) Den tekniske dokumentasjonen nevnt i § 9 (2) skal inneholde alle relevante opplysninger om de metoder produsenten har brukt for å sikre at produktet oppfyller kravene i forskriften. Den skal særlig omfatte de relevante dokumentene oppført i vedlegg 4.
(2) Den tekniske dokumentasjonen skal utarbeides slik at konstruksjon, produksjon, drift og samsvarsvurdering enkelt kan forstås.
Vedlegg 4. Teknisk dokumentasjon
Den tekniske dokumentasjonen nevnt i § 9 (2) og § 22 skal, i den utstrekning det er relevant for vurderingen, inneholde følgende:
(a) en generell beskrivelse av typen,
(b) konstruksjons- og produksjonstegninger, komponentlister, lister over delmontasjer, strømkretsskjemaer og andre relevante data,
(c) beskrivelser og forklaringer som er nødvendige for å forstå nevnte tegninger og lister og produktets funksjon,
(d) en liste over standardene nevnt i § 4 (2) anvendt delvis eller i sin helhet, og en beskrivelse av løsninger som er valgt for å oppfylle de grunnleggende kravene når standardene nevnt i § 4 (2) ikke er anvendt,
(f) prøvingsrapporter, eller beregninger særlig om stabilitet i samsvar med vedlegg 1 del A nr. 3.2, og om oppdrift i samsvar med nr. 3.3,
(g) prøvingsrapporter om eksosutslipp som dokumenterer samsvar med vedlegg 1 del B nr. 2,
(h) prøvingsrapporter om støyutslipp som dokumenterer samsvar med vedlegg 1 del C nr. 1.
Vedlegg 20. EU-samsvarserklæring nr. xxxxx1
(1) Nr. xxxxx (Produkt: produkt, parti, type eller serienummer).
(2) Navn og adresse til produsenten eller produsentens representant [Representanten skal også oppgi bedriftens navn og produsentens adresse] eller den private importøren.
(3) Denne samsvarserklæringen utstedes på eget ansvar av produsenten, den private importøren eller personen nevnt i § 16 tredje eller fjerde ledd.
(4) Erklæringens gjenstand (identifikasjon av produktet som gjør det mulig å spore det. Et fotografi kan eventuelt vedlegges).
(5) Erklæringens gjenstand som beskrevet i nr. 4, er i samsvar med EØS sitt gjeldende harmoniseringsregelverk.
(6) Henvisninger til anvendte relevante harmoniserte standardene eller henvisninger til andre tekniske spesifikasjonene det erklæres samsvar med.
(7) Dersom det er relevant: Det teknisk kontrollorganet … (navn, nummer) … har utført … (beskrivelse av oppdrag) … og utstedt sertifikatet.
(8) Identiteten til vedkommende som har fått fullmakt til å underskrive på vegne av produsenten eller dennes representant.
Skrognummer (WIN-kode)
Skrognummer (WIN-kode) er en kode som finnes på alle båter satt på markedet i EØS-området for første gang etter 16. juni 1998.
En forutsetning for CE-merking er at båten er merket med et skrognummer, Watercraft Identification Number (WIN-kode, tidligere CIN og HIN-kode).
WIN-koden står på skroget, og sitter nedenfor fenderlisten på styrbord side av akterspeilet.
WIN-koden er alltid bygget opp på formen NO-ABC12345L617 som tolkes slik:
• NO=Landkode for produksjonsland eller importland hvis båten er importert fra tredjeland
• ABC= Produsentkode. Denne er IMP hvis båten er importert til Norge fra tredjeland
• 12345= Båtens serienummer. Dette utformes av produsenten
• L= Båtens produksjons- eller sertifiseringsmåned. A=januar, B=februar, osv…
• 6= Det siste sifferet i båtens produksjonsår, i dette tilfellet 2016
• 17= De to siste sifrene er båtens modellår, i dette tilfellet 2017