Regler for styring og seilas
Utdrag av Sjøveisreglene
Regel 9. Trange farvann
(a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbord side.
(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.
(g) Et hvilket som helst fartøy skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å ankre i en trang lei.
Hold til styrbord i en trang lei. En båt som seiler i en trang lei eller et trangt løp, skal holde til styrbord, så nær leias eller løpets yttergrense som mulig, når det lar seg gjøre uten fare. Båter mindre enn 20 meter og seilbåter skal ikke sjenere gjennomfarten for en stor båt som bare kan gå sikkert i en trang lei eller et trangt løp. En fiskebåt skal ikke sjenere gjennomfarten for en hvilken som helst annen båt som går i trang lei eller et trangt løp. (Illustrasjon: Sjøfartsdirektoratet)
Hold god avstand til nyttetrafikk. Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. (Illustrasjon: Sjøfartsdirektoratet)
Regel 12. Seilfartøy
(a) Når to seilfartøy nærmer seg hverandre slik at det kan oppstå fare for sammenstøt, skal det ene av dem holde av veien for det andre etter følgende regler:
(i) Når hvert fartøy seiler med vinden inn på forskjellig side, skal det fartøy som har vinden inn om babord, holde av veien for det andre.
(ii) Når begge fartøy seiler med vinden inn på samme side, skal det fartøy som er til lovart, holde av veien for det som er i le.
(iii) Hvis et fartøy som seiler med vinden inn om babord ser et fartøy til lovart og ikke med sikkerhet kan avgjøre om det andre fartøy har vinden inn om babord eller om styrbord, skal det holde av veien for det andre.
(b) Under denne regel skal lovart anses for å være den motsatte side av den som storseilet står på, eller hvor det gjelder et skværrigget fartøy, den motsatte side av den som det største stagseil eller mesanen står på.
Seilbåt med vinden inn fra babord viker for seilbåt med vinden inn fra styrbord. Når to seilbåter får vinden inn på forskjellig side, skal den som får vinden inn fra babord side, vike for den andre. (Illustrasjon: Sjøfartsdirektoratet)
Lobåt viker for lebåt. Når to seilbåter har vinden inn fra samme side, skal båten som er «nærmest» vinden vike for den andre. Ta ikke vinden fra andre seilere! (Illustrasjon: Sjøfartsdirektoratet)
Regel 14. Motsatte kurser
(a) Når to maskindrevne fartøy som styrer motsatte eller nesten motsatte kurser, møter hverandre på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt, skal begge vike til styrbord så de kan passere hverandre på babord side.
(b) En slik situasjon skal anses som oppstått når et fartøy ser det andre fartøyet forut eller nesten forut og det om natten kan se topplanternene på det andre fartøyet overett eller nesten overett og/eller begge sidelanternene og det om dagen observerer det andre fartøyet under tilsvarende synsvinkel.
(c) Hvis et fartøy er i noen tvil om en slik situasjon er oppstått, skal det gå ut fra den er det og handle i samsvar hermed.
Hold styrbord for møtende båt. Når to motorbåter styrer mot hverandre, skal begge i god tid vike litt til styrbord. Båtene vil da passere hverandre på babord side, rød mot rød. (Illustrasjon: Sjøfartsdirektoratet)
Regel 15. Kurser som skjærer hverandre
Når to maskindrevne fartøy styrer kurser som skjærer hverandre på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt, skal det fartøyet holde av veien som har det andre på sin styrbord side og skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å gå forenom det andre fartøyet.
Vik for båter fra styrbord. Motorbåter skal vike for andre motorbåter som kommer fra styrbord, dersom båtene har skjærende kurs og det er fare for sammenstøt. Båten som skal vike skal unngå å gå foran den andre båten, dersom omstendighetene tillater det. (Illustrasjon: Sjøfartsdirektoratet)
Regel 18. Ansvar mellom fartøy
Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:
(iv) et seilfartøy,
Motorbåt viker for seilbåt. Når en motorbåt og en seilbåt styrer slik at det er fare for sammenstøt, skal motorbåten vike. NB! Seilbåt som går for motor alene, eller for seil og motor samtidig, regnes som motorbåt, og den må da forholde seg til reglene for motorbåt. (Illustrasjon: Sjøfartsdirektoratet)
Regel 43. Små fartøy
Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 (c) eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.
Regel 44. Ansvar mellom fartøy
Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.