Krav og begrensninger
Hva vi som brukere av fritidsfartøy, vannscootere mv. skal vite om hvilke krav og begrensninger som produsenter og selgere stiller til den aktuelle båttypen – om CE-merking og WIN-kode (tidligere CIN- og HIN-kode).
Dette kapitlet er en utdypning av hva som er publisert under kapitlet 2.k Produksjon og omsetning, CE-merking, som gir et utdrag av «Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv.»
Virkeområde
Krav og begrensninger gjelder for følgende produkter som skal tas i bruk eller gjøres tilgjengelig i EØS-området for sports- og fritidsbruk:
(a) fritidsfartøy eller delvis ferdigbygd fritidsfartøy med skroglengde mellom 2,5 og 24 meter
(b) vannscooter eller delvis ferdigbygd vannscooter med skroglengde under 4 meter
(c) komponenter som omsettes separat
(d) framdriftsmotorer til fritidsfartøy og vannscooter
Dette gjelder også for fritidsfartøy, vannscootere og fremdriftsmotorer som skal gjennomgå større ombygging.
Dette gjelder også for fritidsfartøy og vannscooter for utleie eller som brukes til trening eller opplæring i fritidsaktiviteter.
Unntak
Kravene til konstruksjon og produksjon gjelder ikke for
- kanoer, kajakker, gondoler og tråbåter som bare drives fram av menneskelig kraft
- seilbrett som utelukkende er beregnet på framdrift ved hjelp av vinden og betjening av én eller flere stående personer
- surfebrett
- selvbygget fritidsfartøy eller vannscooter konstruert for eget bruk som ikke skal omsettes i EØS-området før fem år etter at fartøyet er tatt i bruk
Konstruksjonskategorier for fritidsfartøy og vannscooter
Forklarende merknader:
A – Fritidsfartøy i konstruksjonskategori A anses å være konstruert for vind som kan overstige vindstyrke 8 og en signifikant bølgehøyde på 4 m og mer, men omfatter ikke unormale forhold, som storm, sterk storm, orkan, tornado, ekstreme forhold til sjøs eller ekstreme bølger.
B – Fritidsfartøy i konstruksjonskategori B anses å være konstruert for en vindstyrke til og med 8, og en signifikant bølgehøyde til og med 4 m.
C – Fritidsfartøy eller vannscootere i konstruksjonskategori C anses å være konstruert for en vindstyrke til og med 6, og en signifikant bølgehøyde til og med 2 m.
D – Fritidsfartøy eller vannscootere i konstruksjonskategori D anses å være konstruert for en vindstyrke til og med 4, og en signifikant bølgehøyde til og med 0,3 m, som av og til kan komme opp i høyst 0,5 m.
Fritidsfartøy eller vannscootere i hver konstruksjonskategori skal konstrueres og bygges slik at de tåler vindstyrke og bølgehøyde som gjelder stabilitet, oppdrift og andre relevante grunnleggende krav som oppført under konstruksjonskategorier, og slik at de har gode manøvreringsegenskaper.
Hvorfor CE-merking er viktig
CE-merket viser at båten oppfyller krav til stabilitet, oppdrift, motorytelse og sikkerhet. Det er viktig ved kjøp, salg og forsikring.
Alle fritidsbåter på mellom 2,5 og 24 meter, som er solgt/tatt i bruk i EØS-området etter 16. juni 1998, skal være CE-merket. I CE-merket finner vi båtens konstruksjonskategori (hvilket fartsområde båten er konstruert for), maks antall personer ombord som båten er konstruert for, maks last totalt, og maks signifikant bølgehøyde – dvs. middelverdien av den tredjedelen av bølgene som er høyest, målt i et gitt tidsrom, ofte i løpet av 20 min.
NB! Erfaringsmessig vil vi, innenfor rammen av et par timer etter målingen, oppleve at den høyeste bølgen som inntreffer vil vise seg å være inntil to ganger høyere enn oppgitt signifikant bølgehøyde!
Under eksamen til båtførerprøven kan du få spørsmål om dette, og da foretrekker sensor det svaret som ligger nærmest inntil 1,8 ganger høyere.
Her har vi et lite utvalg av CE-merker:
Til venstre: Konstruksjonskategori C – Langs kysten. Maks 4 personer, maks last totalt 620 kg. I midten: Konstruksjonskategori C – Langs kysten. Maks 6 personer, maks last totalt 460 kg. Til høyre: Konstruksjonskategori A – Havgående fartøy. Maks 8 personer, maks last totalt 1200 kg. Foto: Seilmagasinet
Skrognummer (WIN-kode)
Skrognummer (WIN-kode) er en kode som finnes på alle båter satt på markedet i EØS-området for første gang etter 16. juni 1998.
En forutsetning for CE-merking er at båten er merket med et skrognummer, Watercraft Identification Number (WIN-kode, tidligere CIN og HIN-kode).
WIN-koden står på skroget, og sitter nedenfor fenderlisten på styrbord side av akterspeilet.
WIN-koden er alltid bygget opp på formen NO-ABC12345L617 som tolkes slik:
• NO=Landkode for produksjonsland eller importland hvis båten er importert fra tredjeland
• ABC= Produsentkode. Denne er IMP hvis båten er importert til Norge fra tredjeland
• 12345= Båtens serienummer. Dette utformes av produsenten
• L= Båtens produksjons- eller sertifiseringsmåned. A=januar, B=februar, osv…
• 6= Det siste sifferet i båtens produksjonsår, i dette tilfellet 2016
• 17= De to siste sifrene er båtens modellår, i dette tilfellet 2017