Skip to main content

Monsterbølger


Vinterstorm på Ekofisk. MV Bourbon Eko i januar 2005. Øystein Johnsen opplevde tilsvarende forhold på Ekofisk med samme båt i desember 2005 og januar 2006. (Privat foto)


Sjøfolk har gjennom tidene snakket om gigantiske bølger på opp mot 30 meter, mens forskere har avvist dette som sjømannsmyter, eller tegn på manglende edruelighet.


Den 1. januar 1995 ble det storm i Nordsjøen, og oljeplattformen Draupner, som lå 160 kilometer fra land, registrerte bølger på rundt 12 meter. Plutselig dukket det opp en bølge som målte hele 25,6 meter, og man begynte å ane en ny trussel mot offshore-installasjoner og skip.
Båtførerskolen gir i denne artikkelen et utdrag fra kapittel 4 i sjøkaptein Johnsens hovedprosjekt i nautikk, som omhandler nettopp ekstrembølger, eller Freak Waves/Rogue Waves. Hele innholdet i kapitlet finner du her.


Ingen trodde det var mulig
Gjennom tidene har sjøfolk snakket om gigantiske bølger på opp mot 30 meter, som plutselig kan reise seg fra havet uten forvarsel og forårsake enorme ødeleggelser. Likevel har forskere lenge avvist dette som sjømannsmyter, og mystiske skipsforlis har ofte blitt forklart med rust eller menneskelige feil. Men på nyttårsdagen 1995 skjedde noe som tvang vitenskapen til å revurdere det som var ansett som umulig.

Monsterbølgen traff første nyttårsdag
Den 1. januar 1995 ble det storm i Nordsjøen, og oljeplattformen Draupner, som lå 160 kilometer fra land, registrerte bølger på rundt 12 meter. Plutselig dukket det opp en bølge som var så høy og bratt at forskere tidligere hadde avvist muligheten for noe slikt. Denne bølgen målte hele 25,6 meter – en hendelse som i teorien bare skulle inntreffe hvert 10.000 år. Nyttårsbølgen sjokkerte forskere og førte til at man satte i gang nye studier for å undersøke hvor ofte slike gigantbølger faktisk oppstår. Dersom disse bølgene viste seg å være vanligere enn antatt, kunne de utgjøre en stor fare for både offshore-anlegg og skip.

Strøm og bølger i møte
Forskerne begynte å undersøke hvilke havområder som var mest utsatt for disse gigantbølgene. Sør for Afrika passerer det årlig millioner av tonn med last. I perioden 1990-2003 ble 20 skip ødelagt av bølger utenfor kysten av Sør-Afrika. Alle ulykkene skjedde langs Agulhas-strømmen, en kraftig havstrøm. Man mente at når denne strømmen møtte bølger fra stormer i Sørishavet, kunne det skape store utfordringer for skipstrafikken i området. Dette ble sett på som en mulig forklaring på de enorme bølgene, og skip ble bedt om mulig å unngå disse farvannene.

Forsøk på å forklare
En ekstrembølge er en bølge med en veldig høy konsentrasjon av energi sammenlignet med gjennomsnittet. For «nyttårsbølgen» var energiteten omtrent 18 ganger høyere enn vanlig. Men hva kan forårsake en slik ekstrem energi? Når vannet blir grunnere enn en halv bølgelengde, eller når en bølge møter en strøm, endres bølgens fart. Hvis strømmen varierer fra sted til sted, kan bølgens retning endres (strømrefraksjon), noe som kan føre til at bølgeenergien fokuseres eller spres. Mange ekstrembølger nær kysten, for eksempel ved sørøstkysten av Sør-Afrika, kan forklares med slike effekter, der den sterke Agulhas-strømmen møter bølger fra stormer i Sørishavet.

Nye, uforklarlige monsterbølger
I februar 2001 skjedde det noe i Sørishavet som ikke passet med teorien om havstrømmer. Cruiseskipet Caledonian Star opplevde problemer i Antarktis. Selv om mannskapet var blitt varslet om uvær, var ingen bekymret. Skipet håndterte bølgene på 12 meter uten problemer. Men så kom det en bølge som var over dobbelt så høy som de andre, og som reiste seg som et fjell av vann. Bølgen ødela de fleste instrumentene om bord, og det var med nød og neppe at Caledonian Star klarte å komme seg i sikkerhet. Kort tid etter ble det tyske cruiseskipet Bremen truffet av en lignende monsterbølge i samme farvann. Også dette skipet overlevde, men med betydelige skader.

Hele innholdet i kapitlet finner du her.