Skip to main content
Elementer i navigasjon

Nødsituasjoner

By 2. april 2025mai 7th, 2025No Comments

Utdrag av Sjøveisreglene

Vedlegg IV. Nødsignaler
1. Følgende signaler brukt eller vist enten i samband med hverandre eller hver for seg, angir nød og at det trengs hjelp:

(a) Et skudd eller et annet knallsignal, avfyrt med om lag et minutts mellomrom.
(b) Vedvarende signal med et hvilket som helst tåkesignalapparat.
(c) Raketter eller granater som kaster ut røde stjerner og som avfyres med korte mellomrom, en av gangen.
(d) Et signal gitt pr. radiotelegraf eller et hvilket som helst annet signaleringssystem, som består av gruppen . . . – – – . . . i morsekoden.
(e) Et signal pr. radiotelefon, nemlig det talte ordet «May-day».
(f) Nødsignalet N.C. i den internasjonale signalboken.
(g) Et signal som består av et firkantet flagg med en kule eller noe som ligner en kule, over eller under flagget.
(h) En flamme på fartøyet (f.eks. fra en brennende tjære- eller oljetønne e.l.)
(i) Et fallskjermlys eller et håndbluss som viser et rødt lys.
(j) Et røyksignal som sender ut tykk, orangefarget røk.
(k) Langsom og gjentatt bevegelse opp og ned av armene utstrakt til hver sin side.
(l) Nødalarm ved bruk av digitalt selektivt anrop (DSC) sendt på:
(i) VHF kanal 70, eller
(ii) MF/HF på frekvensene 2187,5 kHz, 8414,5 kHz, 4207,5 kHz, 6312 kHz, 12577 kHz eller 16804,5 kHz.
(m) Skip-til-land nødalarm sendt av skipets Inmarsat eller annen satellittjenesteleverandørs mobile skipsjordstasjon.
(n) Signaler sendt av nødradiopeilesendere.
(o) Godkjente signaler sendt av radiokommunikasjonssystemer, herunder radar transpondere for redningsfarkoster.

2. Det er forbudt å bruke eller vise noen av de signaler som er nevnt foran, unntatt for å tilkjennegi nød og at det trengs hjelp. Det er også forbudt å bruke andre signaler som kan forveksles med de ovennevnte signalene.

3. Oppmerksomheten henledes på de aktuelle deler i Den internasjonale signalbok, Veiledning til skip for ettersøkning og redning til sjøs, samt følgende signaler:
(a) Et stykke orangefarget duk påført enten en sort firkant og sirkel eller et annet passende symbol (for identifikasjon fra luften).
(b) Fargestoff.

Langsom og gjentatt bevegelse opp og ned av armene utstrakt til hver side.

Dette er bare et utdrag av Sjøveisreglene. Klikk her for å lese hele forskriften.

Signalutstyr til fritidsbåten
Anbefalt signalutstyr til det farvannet du seiler i:
Innaskjærs
To røde nødbluss, to oransje røykbluss
Kystnært område
To røde nødraketter, to røde nødbluss, to oransje røykbluss
Åpent hav
Fire røde nødraketter, fire røde nødbluss, to oransje røykbluss

Når du skifter nødsignalene etter utløpsdato, etter ca. fire år, må de behandles som spesialavfall og leveres til godkjent anlegg.

Kommunikasjon
VHF / SRC
Enten du er førstereis eller erfaren bør du velge kystradio fremfor mobiltelefon på sjøen. I en nødsituasjon vil du med en VHF-radio kunne få hjelp fra andre fritids- og yrkesbåter som har VHF. Det er oftest den nærmeste båten som kan gi deg den raskeste hjelpen.

Kystradiostasjonene er tilgjengelig 24/365 for alle som ferdes på sjøen, og yter service, assistanse og bistand ved nød til både lystbåter og yrkesfartøyer. Kystradio består av to døgnbemannede stasjoner – Kystradio Nord og Kystradio Sør – og rundt 120 fjernstyrte VHF-stasjoner. Kystradio er også en del av Redningstjenesten i Norge, og er bindeleddet mellom fartøyet i nød og Hovedredningssentralen. Du kan komme i kontakt med en kystradiostasjon ved å anrope på en av kystradiostasjonens arbeidskanaler, eller sende rutine DSC til kystradiostasjonen på VHF-radioen din. Eventuelt kan du også ringe 120 for kontakt med nærmeste kystradiostasjon.

Eksempel på stasjonær og håndholdt VHF.

For å lære hvordan du bruker radioen, trenger du et sertifikat, og for å få full nytte av den må du ha gyldig lisens. Da får du ditt eget kallesignal og identitet (MMSI-nummer). Du kan ta VHF/SRC-webkurset hos Telenor, som gir deg alt du trenger for å få VHF/SRC-sertifikatet. Kurset krever ingen forkunnskaper, og gir deg den kunnskapen du trenger for å bruke VHF-radio til sjøs. Avsluttet kurs gir deg VHF/SRC-sertifikatet, SRC – Short Range Certificate.

VHF/SRC kanalplan for Skandinavia – Nødprosedyre VHF

Last ned Kanalplaner Skandinavia   

Global Maritime Distress and Safety System – GMDSS
GMDSS-systemet er et sett med internasjonalt godkjente prosedyrer for sikkerhet, utstyrstyper og kommunikasjonsprotokoller for å øke sikkerheten og gjøre det lettere å redde nødstedte fartøy og fly. Behov for radioutstyr i GMDSS er avhengig av skipets seilingsområde. For Fartsområde 3 – Innaskjærs fart hvor åpne havstrekninger på over 5 nautiske mil ikke passeres – kan vi bruke en VHF-radio som kan sende nødalarm ved digital overføring. Det vil si at vi kun trenger å trykke på en knapp for å alarmere kystradiostasjoner og andre båter i nærheten om at man er i nød. Mange nyere VHF-radioer er tilpasset GMDSS-systemet.

Eksempel på VHF-radio tilpasset GMDSS.

EPIRB

Eksempler på Epirb.

EPIRB varsler via satellitt, med båtens navn og hjemsted innprogrammert i sendekoden. I tillegg sendes GPS-posisjonen. Ved forlis står EPIRB øverst på listen over hva du skal ta med deg, sammen med nødsignaler, over i redningsflåten – hvis du har en.

NB! Et velment tips: Hvis du vurderer å anskaffe redningsflåte, sjekk gjerne en selvrettende type. Flåter utløses ikke sjelden opp/ned, og da må du i vannet for å få snudd den.

 

Kommunikasjon i nød når du ikke har VHF
Får du trøbbel på sjøen, kan hjelpen være bare noen tastetrykk unna. Her finner du nettsider, applikasjoner og nummer det kan være kjekt å ha oversikt over, både i forkant og under sommerens båtturer.

Politiet 112
Hvis uhellet virkelig er ute, og det står om liv, kan du ringe politiets nødnummer, som er det samme til vanns, som på land.
Du ringer:112 (Hele døgnet).

Kystradioen 120
Befinner du deg i båt, eller ved sjøen kan du også ringe Kystradioen.
Du ringer: 120 (Hele døgnet)

02016
RS Assistansetelefon 02016

Assistansetelefonen har som mål å hjelpe fritidsbåteiere med å løse problemer, før de trenger hjelp fra en redningsskøyte. Redningsskøytene har kompetente ansatte, med operativ erfaring, som kan hjelpe deg med små og store problemer i forbindelse med båtturen.

RS SAFETRX
Med «RS Safetrx» er hjelpen aldri lengre enn et tastetrykk unna. Med denne appen kan du planlegge og lagre turen din, eller bare aktivisere sporingsfunksjonen som løpende gir andre beskjed om hvor du befinner deg, hvis uhellet skulle være ute.

Litt mer om bruk av mobiltlf. i nød
Nødnummer 112 er et felleseuropeisk nødnummer som fungerer i alle EU/EØS-land, og i Norge er dette nødnummeret til politiet.
Vær oppmerksom på at du i noen situasjoner i Norge vil ha bedre mulighet til å nå fram ved å ringe 112 enn ved å ringe de andre nødnumrene.
Her er årsaken til dette:
• Alle mobiltelefoner og mobilnett har en egen programvare som håndterer nødanrop på en annerledes måte enn ordinære anrop. I Norge gjelder denne programvaren for 110 (brann), 112 (politi) og 113 (helse).
• Programvaren sørger for at det er mulig å ringe 112 selv om du mangler mobildekning fra din operatør, mangler eller har et ødelagt SIM-kort eller ikke har penger på kontantkortet. Dette forutsetter likevel at det finnes mobildekning fra minst én operatør der du befinner deg.
• I enkelte tilfeller vil også anrop til nødnummer 110 og 113 også bli behandlet slik som 112, men foreløpig ikke i alle tilfeller. Inntil videre kan det derfor være lurt å ringe 112 i tilfeller der du mangler SIM-kort eller penger på kontantkortet ditt, eller dekning fra din operatør.

Nød-SMS til 110, 112 og 113
Nød-SMS er en tjeneste som gir døve, hørselshemmede og talehemmede mulighet til å sende SMS direkte til 110, 112 og 113 i nødsituasjoner.
For å bruke tjenesten, må mobilnummeret ditt være forhåndsregistrert. Dette kan gjøres her.
Slik fungerer Nød-SMS
I en nødsituasjon kan de som er registrert sende en SMS direkte til 110, 112 og 113. På nødmeldesentralen vil operatøren som mottar meldingen sende en bekreftelse på at den er mottatt. Deretter sendes oppfølgingsspørsmål via SMS slik at operatøren får nok informasjon til å vurdere situasjonen og sende riktig hjelp til riktig sted. Her vil også nødmeldesentralen motta informasjon om innringer og posisjonen for telefonen som benyttes.
Ring 02800 dersom situasjonen ikke er akutt
Ønsker du å si fra om noe som skjer akkurat nå? Ring politiet på 02800. Telefonen er bemannet hele døgnet.
Er situasjonen akutt? Ring politiets nødnummer 112.
God posisjonering av nødanrop redder liv og helse
Det å raskt kunne lokalisere en nødstilt, er viktig for nødetatenes evne til å redde liv og helse. Ofte går dyrebar tid tapt for i forsøket på å finne posisjonen til den som ringer et nødnummer.

Advanced Mobile Location (AML)
er et nytt hjelpemiddel for nødetatene for å lokalisere den som ringer. AML er en funksjon som sørger for at mobiltelefonen din automatisk varsler nødetatene om hvor du er når du ringer et nødnummer.
Til nå har nødetatene kun mottatt informasjon fra basestasjonen som mobiltelefonen har kontakt med. Dette har gitt en nøyaktighet som har variert fra rundt hundre meter til flere kilometer. En mobiltelefon-basert posisjon vil i de fleste tilfeller gi en nøyaktighet på under femti meter. Det er viktig å merke seg at bruk av denne teknologien ikke vil erstatte eksisterende mobilnettbasert løsning, men være et tillegg til den.
AML er en teknologi for posisjonering som kombinerer informasjonskilder som satellitt, wifi-nettverk og basestasjoner for å få mest mulig nøyaktig posisjon.
Dersom mobiltelefonen din har AML-funksjonalitet, trenger du ikke gjøre noe annet enn å ringe nødnummer på vanlig måte. AML vil automatisk starte opp når du ringer et av nødnumrene.
Hvis mobiltelefonen har lokasjonstjenester avslått, vil disse likevel bli aktivert automatisk når du ringer et nødnummer. Deretter vil telefonen samle informasjon fra flere kilder om posisjonen din, sende dette fra seg, og så deaktivere lokasjonstjenestene igjen.
For å kunne nyttiggjøre oss av denne teknologien, må funksjonen være implementert i mobiltelefonens operativsystem. Dette er det eiere av operativsystemene som selv må gjøre. I svært mange mobiltelefontyper er dette på plass, og funksjonen posisjonering av nødanrop ved AML er aktivert for norske mobiltelefoner.

NB! Båtførerprøven pr. i dag forlanger mobilnr. 120 som riktig svar på spørsmål om hvilket nr. du skal ringe når du er i nød og bare har mobiltlf.