Overseilingsoppgave D5L – MY Ingrid
Båtførerskolens Overseilingsoppgave D5L – MY Ingrid viser kravet til Fritidsskipper kl. D5L, med en overseiling fra Danmark til Norge, uten tilgang til kartmaskin/GPS. Det rettes kurser, tas kompasspeiling, og gis prosedyre for nedsatt sikt.
Øystein Johnsen
Sjøkaptein MNI, Assessor
Kart 559, Kartskisse 20
MY «Ingrid» er en motoryacht på 49 BT. Følgende utstyr finnes om bord: Radar, GPS, ekkolodd, magnetkompass, autopilot og VHF. Skipet gjør 12 kn og maks dypgående er 3 m. Skipet er levert fra verft i Danmark og er på vei til Ålesund.
Andre opplysninger: Alle kurser skal regnes til KK (kompasskurs). Ved posisjonsbestemmelser skal koordinater tas ut. Nødvendige publikasjoner skal sjekkes før avgang havn.
Den 26. feb 1997
Kl. 1600 GPS pos. N57°30′ E008°47′. Hvilke opplysninger kan vi ta ut av kartet om denne posisjon?
Kursen legges 5 nm av Lindesnes Fyr. En regner med at strømmen setter i 020° med 2 knop de neste 4 timer. Det er SW bris og 5° drift.
Kl. 1800 GPS slutter å virke.
Kl. 2000 Ryvingen fyr tvers, avstand 12 nm. Kursen legges 4 nm. av Lista. Drift som før.
Kl. 2100 Kompasspeiling av Lindesnes Fyr i 019°. Avstand 6, 2 nm.
Kl. 2230 Radarpeiling (relativ) Lista fyr i 090°. Avstand 6 nm. En ligger på kurs i peilingsøyeblikket.
Hva er RACON?
Værmeldingen for natten er økende til SW liten storm og en velger å søke nødhavn i Egersund.
Kursen legges på losmerke (syd). Drift som før.
Beregn ETA los.
Kl. 2400 får du tett snøstorm. Lag en prosedyre for nedsatt sikt.
26.03.2009 © Øystein Johnsen