Skip to main content
3. Navigasjon og kartlesingBåtførerprøven

3.i Hastighet og seilt distanse

By 16. april 2025september 26th, 2025No Comments

Hvordan beregne seilingstid til påkommende plass/waypoint (påk pl/wp)

[Tekst i grønt er ikke pensum til båtførerprøven]

Når du regner fart, tid og distanse kan du ha nytte av den såkalte fartstrekanten.

Distansen (D) i n.mil finner vi ved å multiplisere farten (F) i knop med tiden (T) i timer.
Tiden (T) i timer finner vi ved å dividere distansen (D) i n.mil med farten (F) i knop.
Farten (F) i knop finner vi ved å dividere distansen (D) i n.mil med tiden (T) i time.

Lengde og fart til sjøs
Den internasjonale enheten for lengdemål til sjøs er en nautisk mil (n.mil eller nm). I Norge ble lengden på en nautisk mil fastsatt til eksakt 1852 m ved lov av 29. juni 1923, nr. 3. En n.mil er definert som lengden av ett bueminutt, også kalt meridianminutt eller breddeminutt. En meridian går fra (nord-)pol til (syd-)pol hvor som helst på kloden.

På grunn av at jorda er flattrykt ved polene, blir lengden av et meridianminutt ved ekvator 1842.9 m (WGS 84), ved polene 1861,6 m (WGS 84) og ved 45° bredde 1852,2 m (WGS 84). Avstanden fra en pol til ekvator ble i sin tid definert som l0 000 000 m. Det er 90° fra en pol til ekvator. Hver grad består av 60′, 90° x 60’ = 5400′. Gjennomsnittslengden av et meridianminutt utfra definisjonen av en meter, blir da: 10 000 000 m / 5400′ = 1851,852 𝑚 ≈ 1852 𝑚. Les mer om Referansesystemet.


Når vi skal finne distansen mellom to objekter i kartet, går vi til breddeskalaen rett t.h. og setter f.eks. 10 breddemin/n.mil i passeråpningen. I dette tilfellet rekker vi å gå tre passerskritt a 10 n.mil før vi må endre passeråpningen. Restlengden her viser seg å være 7 n.mil, og vi måler distansen til 37 n.mil. Ett breddeminutt = en nautisk mil = 1852 meter. (Illustrasjon: Sailingissues.com)

Avstanden i linjal eller passer skal alltid måles etter breddeskalaen (t.h.) rett utfor der målingen er gjort.
Årsaken er at lengden på breddeminuttet, fysisk på kartet, øker litt jo lenger nord/sør du kommer. På kart i stor målestokk er forskjellen minimal, men – dårlig vane er vond å vende!?

Et bueminutt (eng. minute of arc)
Et bueminutt er lik 1/60 av en breddegrad. Et bueminutt kan også kalles et breddeminutt. Ettersom én grad er definert som 1/360 av en full sirkel er ett bueminutt lik 1/21600 av en full sirkel.

Et ekvatorminutt
Før vi begynte med nautiske mil som lengdemål, ble begrepet sjømil brukt. Da metersystemet ble innført i 1875, ble én sjømil definert som lengden av 1⁄15 lengdegrad ved ekvator, som etter den tids beregning ble fastsatt til 7 421,43 m. Begrepet kvartmil, som svarer til ett ekvatorminutt (lengdeminutt langs ekvator), blir da 1855,36 meter. I 1929 ble begrepet nautisk mil innført, og benevnelsene sjømil og kvartmil gikk ut av bruk.

En kabellengde
En kabellengde er en lengdeenhet som har vært brukt til sjøs helt siden1500-tallet. Opprinnelig målte den 120 favner eller 225,9 meter, senere ble en kabel omdefinert til 1/10 nautisk mil, eller 185,2 m.

Engelskmennene derimot, definerer en kabel som 1/10 Sea Mile. Én engelsk Sea Mile er lik ett meridianminutt, én kabel ved ekvator er dermed 184,3 m, ved polene 186,2 m og ved 45° bredde 185,2 m (alle WGS 84).

Klassisk navigasjon
I tradisjonell navigasjon betrakter vi jorda som en kule, og vi anser et meridianminutt, eller bueminutt, som likeverdig med:
1. en nautisk mil
2. et ekvatorminutt (et lengdeminutt langs ekvator)

Bruk av fartstrekanten
En fart på 1 knop betyr at du har tilbakelagt en nautisk mil (n.mil) i løpet av en time. Vi måler tid i sekunder, minutter og timer. En time består av 60 minutter og et minutt av 60 sekunder. Basisen i dette systemet er 60, mens vi i desimalsystemet har basis 100. Minutter og sekunder er del av 60, og vi må huske å konvertere til desimalgrader.

Konverteringstrekanten


Eksempel
Hvor mange minutter er 0,75 timer?
Vi vet at en time består av 60 minutter. Da må 0,75 timer være 0,75 · 60 minutter = 45
minutter.

Hva er 75 minutter omgjort til desimal tid?
75 minutter : 60 = 1,25 time

Hvordan uttrykker vi 2,57 timer i timer, minutter og sekunder?
Vi har 2 hele timer + 0,57 · 60 minutter = 2 timer og 34,2 minutter. Gjentar vi denne
operasjonen en gang til på minutter finner vi antall sekunder også. Vi har altså 2 timer + 34
minutter + 0,2 · 60 sekunder = 2 timer 34 minutter og 12 sekunder.

Kart 305

Kartutsnittet ligger mellom N 58º05′ – 58º54′ og E 010º58′ og 012º00′.

Eksempel 1
Du passerer vest for sjømerket ved Nidingen fyr, N 58º17,5′ E 011º52,5′, med kurs mot sjømerket ved Tistlarna fyr, N 58º29,5′ E 011º45′. Du går i 8 knop, klokken er 11:15. Hva er klokken når du passerer sjømerket ved Tistlarna?

Løsningsforslag
Du tar avstanden mellom sjømerkene i stikkpasseren, måler passer-åpningen mot breddeskalaen (rett t.h.), og får tilnærmet 13 breddeminutter. (Hvis ingen gammel sjøulk ser på, kan du også måle med en linjal og få samme resultat). Ett breddeminutt tilsvarer én nautisk mil (nm). En båt med fart på én knop tilbakelegger én nm i løpet av en time. Vi bruker fartstrekanten og deler distansen D = 13 nm på farten F = 8 knop, og får tiden T = 1,625 t. Vi bruker konverteringstrekanten og multipliserer desimalene 0,625 med 60, og runder av til 37 minutter. Svaret blir 11:15 pluss 1:37 = Kl. 12:52

Det kan være lurt å ta en rask kontroll på svaret, f.eks. ved å sette farten til 6,5 kn hvor tidsbruken da blir nøyaktig 13 nm/6,5 knop = 2 timer. Med en fart på 13 knop blir avstanden tilbakelagt på 1 time. Svaret på 1 t og 37 min synes å fremstå som fornuftig. Vi bør også kontrollere konverteringen, vi ser at forholdet mellom 62,5/100 og 37/60 synes rimelig likt.

Eksempel 2
Du tilbakelegger de 13 nm på 2 t og 30 min. Hvor fort seiler du?

Løsningsforslag
Fartstrekanten gir oss D/T = F, altså 13 nm/2,5 t = 5,2 knop. (2,5 t = 2 t 30 min).