Tips til førstereis langs kysten – dagseilas
Her ser vi to vestmerker plassert ved siden av hverandre. Dette melder «ny fare», f.eks. vrak, som man ikke har rukket å angi i nytt opptrykk av kartet. Når den nye faren er tilstrekkelig kjent, skal det ene merket fjernes. Østmerke til høyre.
Kartforståelse – Sjømerker – Sjøveisregler – Kommunikasjon
Båtførerskolen viser hva som forventes av deg som ansvarlig båtfører, du som er født før 1980 – før du feier av gårde i et fritidsfartøy på inntil 15 m. lengde, og i en fart av inntil 50 knop, uten noen form for sertifisering – uten å ha avlagt noen form for teoretisk eller praktisk prøve!
Her er hva du bør vite om kartforståelse, sjømerker, sjøveisregler og kommunikasjon, før du hiver om bord bikkja, ungene og din bedre halvdel, og setter kurs utenfor beskyttet farvann. Dette er langt ifra noe komplett pensum til skipperskolen, men heller et minimumskrav til kunnskap som forventes av deg – med ansvar for andres og egen sikkerhet.
Hele artikkelen finner du altså her.
Kartforståelse
Kart er avgjørende for navigasjon. Et kart er en forminsket tegning av jordas overflate, men siden jorda er rund, kan kartprojeksjoner føre til feil. Et båtsportkart, som er laget for båtfolk, har en stor målestokk som gir tilnærmet riktig avstand mellom punkter. Det er viktig å forstå hvordan kartet er laget og hvordan du bruker det for å finne riktig kurs.
Det er umulig å gjengi deler av en kuleoverflate på et stykke plant papir uten at noe blir galt.
Innelukket farvann – Fartsområde 1
Innelukket farvann inkluderer norske innsjøer, elver og fjorder hvor det ofte er smult farvann. Eksempler er Oslofjorden innenfor Drøbak og Larviksfjorden innenfor Oterø. For å navigere trygt, må du kunne lese sjøkart og forstå symbolene for grunner, skjær og vrak.
Sjømerker
Sjømerker er som trafikkskilt på sjøen. Lateralmerker og kardinalmerker hjelper deg å holde kursen. Lateralmerker viser hovedleia nordover (hovedruten) med grønn stake om styrbord (høyre), og rød stake om babord (venstre). Kardinalmerker viser trygge passasjer med trekanter og svarte og gule bånd. Det er viktig å kunne tolke disse merkene for sikker seilas.
Her ser vi kardinalmerkene i litt forskjellig utførelse. Toppmerkene kan enkelt identifiseres ved at N-merket peker mot nord, S-merket peker mot sør, det øverste merket i toppmerket til W-merket kan med litt godvilje likne på en V, og det som gjenstår er E-merket.
Sjøveisregler
For å unngå kollisjoner, må du kjenne til sjøveisreglene. Her følger et lite utvalg:
Regel 5: Utkikk – Du skal alltid holde ordentlig utkikk.
Regel 6: Sikker fart – Tilpass farten etter forholdene for å kunne manøvrere riktig.
Regel 7: Fare for sammenstøt – Bruk alle tilgjengelige midler for å vurdere kollisjonsfare.
Regel 8: Manøver for å unngå sammenstøt – Manøvrer i god tid og tydelig for å unngå fare.
Regel 9: Trange farvann – Hold styrbord i leia.
Regel 10: Trafikkseparasjonssystemer – Et fritidsfartøy skal krysse tvers på nyttefartøyets retning.
Regel 12: Seilfartøy – Har egne regler for vikeplikt i forhold til motorfartøy.
Regel 13: Innhenting – Et fartøy som innhenter skal holde av veien for det fartøyet som blir innhentet.
Regel 14: Motsatte kurser – Når to maskindrevne fartøy styrer motsatte kurser, skal begge vike til styrbord.
Regel 15: Kurser som skjærer hverandre – Når to maskindrevne fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal det fartøyet holde av veien som har det andre på sin styrbord side.
Kommunikasjon
En VHF-radio er et viktig verktøy på sjøen, mye bedre enn en mobiltelefon. Med VHF kan du få hjelp fra andre båter og kystradiostasjoner som er tilgjengelige 24/7. For å bruke VHF-radio trenger du et VHF/SRC-sertifikat. GMDSS-systemet gir godkjente prosedyrer for nødsituasjoner, og en EPIRB (nødpeilesender) kan varsle via satellitt med GPS-posisjon hvis du er i nød.
Eksempel på stasjonær og håndholdt VHF.
Når du har gjort deg kjent med hele innholdet av denne artikkelen er du godt forberedt for en trygg og spennende seilas langs kysten. Husk å være oppmerksom, forberedt og tilpasse farten etter forholdene. God tur!